Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Blind Coffee: Kaffe med et formål

Gökhan Koyuncus trodsede svære odds som blind iværksætter, men efter en lang rejse, kan han stolt konstatere at have en forretning med kvalitetsprodukter og et socialt aftryk.

Indhold er hentet

Gökhan Koyuncus syn er blevet gradvist dårligere gennem sin opvækst og voksenlivet. Allerede i starten af 20'erne, mærkede han hvor svært det var at få et job som synshandicappet. Manglende muligheder skabte en barriere for personer som ham, men i stedet for at give op, besluttede han sig for at tage sagen i egen hånd. Det blev starten på Blind Coffee – en virksomhed med et klart formål: at skabe jobs og opkvalificeringsmuligheder for personer med handicap.

Rejsen mod Blind Coffee var ikke kort eller oplagt. Gökhan brugte et halvt år på at undersøge, hvad han kunne arbejde med som synshandicappet og jo mere han undersøgte, jo mere blev kaffe en oplagt mulighed – smags- og lugtesansen spiller en stor rolle i kaffeverdenen, og det var et produkt som har national dækning. Danmark er et kaffedrikkende land, og samtidig kunne Gökhan se et potentiale for at gøre en forskel. Hvis han kunne vinde en markedsandel, kunne han samtidig skabe jobs for mennesker, der ellers havde svært ved at finde beskæftigelse.

Blind Coffee er i dag meget mere end bare kaffe. Virksomheden har haft flere synshandicappede ansat, hvor de er blevet opkvalificeret og har fået erfaring til at søge videre i arbejdsmarkedet. Derudover arrangerer Blind Coffee events, der skaber opmærksomhed omkring handicappedes vilkår i Danmark og for Gökhan Kotuncu er missionen klar: Der er omkring 20.000 blinde i Danmark, hvoraf mange ikke kan få et job. Mange opgiver endog at søge, efter utallige afslag, men Blind Coffee er et bevis på, at det kan lade sig gøre.

Indhold er hentet

“Ved at vælge Blind Coffee vælger man ikke bare god kaffe – man vælger at støtte et initiativ, der gør en reel forskel.”

Blind Coffee startede som en hobbyvirksomhed, men over tid er det vokset. I dag har virksomheden fire ansatte, har fået investering fra Løvens Hule, og arbejder strategisk på at udbrede brandet. Dog er konkurrencen hård. De virksomheder, som dominerer markedet, gør det svært at få en plads, og supermarkederne er en udfordring at trænge ind i.

For at skabe en stærk position i markedet arbejder Blind Coffee lige nu på at udarbejde marketingmateriale og forbedre sin struktur. De vil desuden kunne levere CO2-udledningsrapporter, hvilket gør Blind Coffee til et ESG-stærkt brand, kombineret med sit sociale arbejde.

Gökhan håber, at virksomheder vil bakke op om Blind Coffee. Han ved, at kaffen er lidt dyrere end de billigste alternativer, men den forskel er det, der gør det muligt at ansætte synshandicappede og give dem en chance på arbejdsmarkedet. “Ved at vælge Blind Coffee vælger man ikke bare god kaffe – man vælger at støtte et initiativ, der gør en reel forskel.”

Støttet af: