Business Boost
Er du bagud med din salgsstrategi? Halter din markedsføring efter konkurrenternes? Så kan du give dine kompetencer og din forretning et boost med Business Boost! Send din ansøgning i dag - vi udsender svar løbende!
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Nogle idéer er gode, men kan ikke lade sig gøre. Det var præcis den reaktion, Marcus Byrgesen og hans bror mødte, da de præsenterede deres idé om at lave kaffekopper af upcyclet kaffegrums.
Indhold er hentet
Industrien sagde, det var umuligt. Ingen danske producenter troede på projektet. Men i 2025 skal Grounded producere millioner af bæredygtige kaffekopper om året og er på vej til at revolutionere markedet.
Idéen opstod, da Marcus' bror under sit studiearbejde drak store mængder kaffe og pludselig stod med en skraldespand fuld af kaffegrums. Han fik dårlig samvittighed over spildet og begyndte at spekulere på, hvordan materialet kunne genanvendes. I løbet af deres research fandt de ud af, at kaffegrums har unikke termiske egenskaber – det holder på varmen, uden at blive for varmt at røre ved. Den egenskab gjorde det oplagt at forsøge at lave en kaffekop af materialet.
At udvikle en kaffekop af kaffegrums viste sig dog at være langt mere kompliceret, end de først havde troet. De kontaktede adskillige plastproducenter, men alle afviste idéen. Materialet var for ustabilt, for bøvlet, for uprøvet. Selv Peter Larsen Kaffe, der tidligere havde forsøgt at lave en kop af kaffegrums, havde opgivet projektet og mente, det ikke kunne lade sig gøre.
Men Marcus gav ikke op. Han begyndte systematisk at ringe rundt til producenter, indtil han fandt én, der var villig til at give det et forsøg. Efter utallige eksperimenter lykkedes det at lave en prototype – og dermed blev den første Grounded-kop født. Da de efterfølgende vendte tilbage til Peter Larsen Kaffe med et færdigt produkt, startede de et samarbejde og Grounded blev en del af Peter Larsen Kaffes inkubator. Det umulige var blevet muligt.
Finansiering er altid en udfordring for startups, og specielt hardware startups, som har brug for penge til at starte og skalere produktion. Det var her, NextStep kom ind i billedet. Gennem deres forløb fik Grounded hjælp til at forfine deres pitch til investorer og ansøgninger om fondsmidler.
”Vi var ikke særligt gode til at søge midler i starten og fik mange afvisninger. NextStep hjalp os med at strukturere vores tilgang og forstå, hvordan vi kunne præsentere vores projekt på en måde, som investorerne fandt interessant,” fortæller Marcus Byrgesen.
Med hjælp fra NextStep lykkedes det at få funding, som gjorde det muligt at skalere til egentlig masseproduktion.
Artiklen fortsætter under billedet.
Indhold er hentet
”Vi ser et kæmpe potentiale i at tage vores model til udlandet.
I dag har Grounded kunder som Novonesis (et datterselskab til Novo Nordisk) og ISS, og de har netop udvidet produktionen med robotteknologi, så de kan producere op mod 10 millioner kopper om året. Men ambitionerne stopper ikke her.
”Vi ser et kæmpe potentiale i at tage vores model til udlandet. Vi har allerede dialog med store spillere som Costa Coffee og McDonald's. Hvis vi virkelig vil gøre en forskel, skal vi op i skala, så vi kan erstatte de milliarder af engangskopper, der bruges hvert år,” siger Marcus Byrgesen.
Planen er at opsætte lokal produktion i andre lande, så affaldet kan genanvendes tæt på, hvor det opstår – præcis som Grounded gør det i Danmark.
Men Grounded stopper ikke de bæredygtige kaffekopper – de har skabt et helt system, hvor de også tager ansvar for, hvad der sker efter brug. Virksomheden henter de brugte kopper tilbage fra kunderne, så de kan upcycles igen. Kopperne komposteres eller omdannes til nye produkter, som f.eks. plantepotter eller 3D-printmaterialer. På den måde sikrer Grounded, at deres produkter aldrig bliver til affald, men i stedet indgår i et lukket, bæredygtigt kredsløb.
Historien om Grounded er en fortælling om vedholdenhed, kreativitet og troen på, at bæredygtige løsninger kan lade sig gøre – selv når alle siger det modsatte.
”Vi har lært, at hvis man får at vide, at noget er umuligt, er det ofte fordi, ingen har prøvet hårdt nok endnu. Vi håber, vores rejse kan inspirere andre iværksættere til at holde fast i deres idéer – også når modstanden er stor,” afslutter Marcus Byrgesen.
Grounded er et levende bevis på, at morgendagens bæredygtige løsninger kan starte som en umulig drøm – hvis man tør tro på dem.
Støttet af: