Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Guide: Derfor skal du kende dine kunder

Hvis du kender dine kunder, kan du bedre udvikle dit produkt og lave den rigtige markedsføringsstrategi. Forretningsudvikler Vivi Foss kommer her med fire gode råd til at komme i gang med at arbejde med kundeforståelse.

Skrevet af:

Indhold er hentet

Uden kunder, ingen forretning. Så præcist kan det siges. Derfor er det også vigtigt, at du som iværksætter kender dine kunder og dine potentielle kunder.  

- Jeg oplever ofte, at iværksættere bygger deres virksomhed på antagelser om kunderne. Jeg advokerer for den omvendte rækkefølge: Tag først ud i marken for at undersøge kundernes reelle behov og prioriteringer. Herefter kan du omsætte dem til løsninger og produkter, siger Vivi Nørby Foss, der senior forretningsudvikler hos Erhvervshuset Hovedstaden.  

Kundeindsigt kan opnås på mange måder, men Vivi anbefaler, at du først og fremmest taler med dine potentielle kunder i deres egen kontekst fremfor f.eks. at sende et spørgeskema ud: 

- Gør dig klar på forhånd, hvilken viden du har brug for, og gå ind til dine kunder med en stor nysgerrighed og undren. Hvis de fortæller dig, at de altid spiser økologisk, kan du bede om at se deres køleskab og spørge ind til, hvad de præcis spiser. 

Gevinsterne ved øget kundeforståelse er mange, bl.a. mersalg, øget omsætning, ressourcebesparelser og mere loyale kunder. 

Indhold er hentet

Find et klart mønster 

Vivi fortæller, at det kan virke grænseoverskridende for mange, men at bare 8-10 kundeinterviews ofte vil gøre, at du kan se et klart mønster, som du kan bruge i din produktudvikling. Hvis du har brug for hjælp til at udvikle spørgsmålene, kan du altid tage fat i dit lokale Erhevrvshus, hvor du kan få uvildig sparring. 

Gevinsterne ved øget kundeforståelse er mange, bl.a. mersalg, øget omsætning, ressourcebesparelser og mere loyale kunder. 

Når du kender dine kunder, får du et langt bedre match imellem, hvad du udbyder, og hvad kunden efterspørger. Du får også mulighed for at komme ud med de rigtige budskaber og være til stede på de rigtige platforme. Undersøgelser viser f.eks., at næsten 70 procent af alle danskere over 55 år, har en Facebookprofil, mens kun omkring 20 procent er på Instagram, siger Vivi. 

Konsekvenserne ved ikke at kende dine kunder er, at du gang på gang skyder ved siden af i din kommunikation, markedsføring og salg. Det betyder, at du kommer til at arbejde ”harder, not smarter” og måske ikke opnår den succes med din virksomhed, som den har potentiale til.    

Sådan kommer du i gang med at arbejde med kundeforståelse:

1

Indhold er hentet

OBSERVER dine kunder i deres kontekst og besøg de steder, hvor du gerne vil have afsat dit produkt. Hvis du f.eks. er ved at udvikle et nyt tøjbrand, kan du gå rundt i butikkerne og lytte til kunderne. Kommer de ud af prøverummet i dårligt humør? Hvad siger de? Hvordan agerer de? Når du interviewer dine kunder, er det altid en god idé at gøre det hjemme hos dem selv. Dels giver det dig mulighed for at observere dem, dels åbner de fleste mere op i deres eget hjem.  

2

Indhold er hentet

TAL også med de personer, der er tæt på dine kunder. Vil du have et produkt ud i detailhandlen, kan du prøve at tage en snak med butiksejere og ekspedienter og spørg dem, hvad kunderne efterspørger og sjældent kan få, selvom de er villige til at betale for det. 

3

Indhold er hentet

INTERVIEW dine potentielle kunder. Først laver du en interviewguide, herefter tager du ud til dine kunder med det formål at forstå dem bedre. 8-10 dybdegående interviews plejer at være nok til at du kan se et mønster. Du skal være nysgerrig, åben og lede efter svar fremfor at holde dig til en struktureret plan.

4

Indhold er hentet

GÅ ONLINE! Du kan hente meget information om dine potentielle købere online. Google har en del værktøjer, f.eks. Google Trends, hvor du kan gå i dybden med, hvad folk søger på, og hvad der trender lige nu. I Facebook-grupper og online fora, kan du også få stor indsigt i, hvad dine kunder bøvler med.

Indhold er hentet

Husk på, at vi mennesker primært drives emotionelt, når vi tager beslutninger. Vi styres med andre ord af vores følelser, og det er derfor overordentlig vigtigt, at du som iværksætter arbejder med at imødekomme og skabe oplevelser, der vækker de rigtige følelser.

Støttet af:

Indhold er hentet