Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Guide: Sådan markedsafsøger du

Hvordan finder du det du skal bruge til dit forløb på en god måde og hvilke muligheder har du? Læs mere om hvad markedsafsøgning er og hvordan det evt. kan se ud for dig.

Skrevet af:

Indhold er hentet

Som en del af dit Business Boost-forløb eller NextStep-forløb skal du lave en markedsafsøgning. Som deltager på Business Boost og NextStep modtager du nemlig offentlige midler, og derfor skal du kunne redegøre for, at du har anvendt midlerne fornuftigt og i overensstemmelse med markedsvilkår. 

Du bestemmer selv, hvordan du undersøger markedet. En markedsafsøgning kan fx være: 

  • Jeg har tjekket minimum 2 leverandørers hjemmesider for at finde sammenlignelige priser.
  • Jeg har afsøgt markedet telefonisk og fundet den bedste til prisen.
  • Jeg har indhentet tilbud fra minimum 2 mulige leverandører pr. e-mail eller telefon (husk telefon notat).
  • Jeg har annonceret efter tilbud på egen eller anden hjemmeside eksempelvis LinkedIn.

Når du vælger en leverandør, skal du vurdere vedkommende på baggrund af pris og ydelsens samlede kvalitet. Du behøver ikke vælge den billigste løsning, men du skal kunne forklare, hvorfor du har valgt leverandøren – og vise, at det er et rimeligt valg, som er i overensstemmelse med gældende markedsvilkår i forhold til pris, kvalitet og ydelse.

Du skal ikke sende nogen dokumentation til os, men du skal kunne redegøre for både din markedsafsøgning samt valg af leverandør hvis adspurgt. 

Vigtigt: Du må ikke have indgået en aftale med en leverandør, før du er optaget på dit tilskudsforløb. Så snart du har modtaget og underskrevet dit tilsagn, kan du opstarte dit forløb med den leverandør, som du ønsker. Efter dit forløb indsender du faktura og betalingsdokumentation til os - herefter udbetaler vi dit tilskud inden for 30 dage. 

💡Husk hvad må du bruge tilskuddet til

Vi må kun give tilskud til kompetenceudvikling og rådgivning. Det betyder, at leverandøren skal hjælpe dig gennem undervisning, oplæring eller sparring. 

Leverandøren må ikke udføre konkrete opgaver for dig. Du skal selv være aktiv og lære – leverandøren må ikke levere et færdigt produkt.

Eksempler på aktiviteter, der ikke kan få tilskud:

  • Alle former for leverancer: fx at leverandøren skriver din forretningsplan, opsætter din hjemmeside, står for annoncer/kampagner, udarbejder en markedsføringsstrategi og/eller laver en markedsundersøgelse for dig.

🤝Husk armslængdeprincippet

Din markedsafsøgning skal være objektiv og uafhængig. Der må ikke være risiko for interessekonflikter i forbindelse med valg af leverandør.

Eksempler på interessekonflikter:

  • Leverandøren har: fx ejerandele i din virksomhed, sidder i din bestyrelse, er investor i din virksomhed, er familiemedlem

Har du spørgsmål?

Så kan du altid kontakte din vejleder.