Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Guide: Sådan tænker du bæredygtighed ind i din virksomhed

Langt de fleste selvstændige i dag vil gerne være bæredygtige, men har svært ved helt at gennemskue, hvad det indebærer. Det hjælper forretningsudvikler Vigga Svenson Fra Erhvervshus Sjælland med her.

Indhold er hentet

 Som iværksætter i dag kommer du ikke uden om at skulle forholde dig til bæredygtighed. Heldigvis oplever Vigga Svenson, der er forretningsudvikler og vækstguide hos Iværksætterdanmark, at de fleste meget gerne vil tage det ansvar: 

– Der er virkelig sket en udvikling sammenlignet med for bare et par år siden. Vi skal alle sammen forholde os til, at vi har en påvirkning på vores planet. Det er langt de fleste iværksættere i dag meget bevidste om, siger Vigga og fortsætter: 

– Udfordringen ligger ikke i at få folk til at gøre noget, men mere at få dem til at forstå, hvad de så kan gøre. 

Der er de helt åbenlyse og lavpraktiske tiltag, som er tæt forbundet med de grønne valg, man også tager som privatforbruger: Bruge så lidt energi som muligt, f.eks. skifte til LED-pærer på kontoret, tænke i bæredygtig transport, ikke printe, medmindre det er strengt nødvendigt, bruge bæredygtigt papir, affaldssortere osv. Hvis du har en produktionsvirksomhed, kan du ret hurtigt få klarlagt, hvad du skal tage højde for i forhold til materialer, energiforbrug, transport osv.  

Indhold er hentet

Et større perspektiv 

– Men bæredygtighed dækker ikke kun grønne tiltag. Hvis du breder det ud FN’s 17 verdensmål, der blandt andet omhandler ligestilling, trivsel, uddannelse, mindre fattigdom og bedre forbrug, som til sammen skaber en mere bæredygtig verden, kan du tænke det ind i din virksomhed. Er du f.eks. selvstændig journalist, kan du reflektere over, hvad du vælger at formidle videre. Hvis du er terapeut for børn og unge, kan du understøtte målet om ligestilling, trivsel og bedre uddannelse, forklarer Vigga. 

– På samme måde kan du have en ansvarlig holdning til sociale medier, hvis du arbejder med online markedsføring eller SoMe. Der er mange måder at overføre de 17 mål til din virksomhed. 

Hun forklarer, at man også kan se bæredygtighed som to pile: En pil, peger ind i virksomheden og handler om dit fodaftryk på verden. Anden pil peger fra verden ind i virksomheden. Det at være bæredygtig er nemlig også at være modstandsdygtig over for det, der sker i verden, og minimere den risiko, det kan have på ens virksomhed. Her kan du forholde dig til, hvad du gør, hvis en pandemi igen lukker grænserne ned, hvordan du minimerer risikoen for, at dine energiomkostninger stiger voldsomt, fordi du har en produktion, der bruger den forkert energikilde osv. 

– Bæredygtighed handler nemlig også om modstandskraft. På den måde er der en del forskellige parametre, du kan skrue på og forholde dig til, siger Vigga. 

Det kan du gøre:

1

Indhold er hentet

Overvej hvordan du kan blive en mere bæredygtig virksomhed. Selv for virksomheder, hvor det ikke lige umiddelbart giver så meget mening, er der flere tiltag at skrue på. Det handler ikke kun om grøn omstilling. 

2

Indhold er hentet

Få styr på de basale ting: Skift til LED-pærer, print så lidt som muligt og kun på bæredygtigt papir, vælg en server til din hjemmeside eller webshop, som er drevet af grøn energi osv. Hvis du har en produktion, kan du se på, om materialerne og transporten er bæredygtig.  

3

Indhold er hentet

Kend og forhold dig til FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling. Hvordan passer din virksomhed ind her? Hvis du f.eks. er behandler, der hjælper børn og unge, kan du tænke over at undersøtte det mål, der hedder kvalitetsuddannelse, hvor alle børn og unge uanset baggrund skal have mulighed for at få en god uddannelse. Du kan læse mere om verdensmålene her: verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene 

4

Indhold er hentet

Minimer din risiko for at blive ramt af forhold ude i verden: F.eks. en pandemi eller en energikrise.