Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

"Jeg har lært også at arbejde PÅ min virksomhed"

På et NextStep-forløb fik Laura Terkildsen ikke bare styr på sin automatiske e-mail-velkomstserie. Hun lærte også, at det har stor værdi at arbejde på sin virksomhed, ikke kun i. Og at hun har god grund til at være stolt af sig selv.

Skrevet af:

Laura Terkildsen er indehaver af Laura Lava

Indhold er hentet

Laura Terkildsen blev iværksætter, fordi hun ønskede at gøre op med den herskende tendens i tøj- og modebranchen om, at vi hele tiden skal købe nyt. Hun arbejdede selv som personlig shopper i Magasin, og selvom hun elskede at klæde kunderne på, fik hun nok af, at fokus var på salg og merforbrug. Derfor sprang hun ud på dybt vand med Laura Lava. 

Jeg vil vise folk, at de kan bruge deres gamle tøj på en ny måde i stedet for hele tiden at købe nyt.

-Min mission er at flytte fokus fra forbrug til brug. Mange kvinder klager over, at de aldrig har noget nyt at tage på, selvom deres klædeskab bugner. De køber hele tiden nyt tøj, men løsningen er aldrig ude, den er hjemme hos én selv, forklarer Laura, der oprindeligt er uddannet designer fra Designskolen Kolding. 

I virksomheden hjælper hun kvinder med at sammensætte det tøj, de allerede har i klædeskabet, på nye måder. Det gør hun bl.a. via onlinekurser, foredrag og 1:1-sessions.  

Indhold er hentet

Stor forskel 

Hvert år produceres der på verdensplan 62 millioner ton tøj. Beklædningsindustrien regnes for en af de mest forurenende i verden, og produktionen af tøj står for over 10 procent af verdens samlede udledning af CO2. Den verden ønsker Laura ikke at bidrage til, hun vil gerne gå i den helt anden retning.  

– Jeg begyndte som selvstændig i protest, og fordi jeg havde en mission. Hen ad vejen har jeg tillært mig selv nye færdigheder. På den måde har jeg måske taget en anden vej end mange andre selvstændige, siger hun. 

Selvom det er fem år siden, Laura Lava gik i luften, er det først inden for det seneste år, at hun har været klar til at søge iværksætterhjælp. Hun har blandt andet været på et NextStep-forløb igennem Iværksætterdanmark. Her fik hun stablet sin velkomstserie på banen. Den indebærer blandt andet en fastholdelsesstrategi af de kunder, der tilmelder sig hendes nyhedsbrev. 

– Det har været både sjovt og udbytterigt at lære nyt. Faktisk dukkede NextStep op, lige da jeg var på vej ud over kanten. Jeg havde simpelthen knoklet så hårdt for hvert eneste salg virkelig længe og havde brug for en håndsrækning udefra, siger Laura. 

– For mig har det gjort en stor forskel, at vi har den her mulighed i Danmark – at man som iværksætter kan få et økonomisk tilskud til kompetenceudvikling. Du skal selvfølgelig også selv yde en indsats, og jeg har virkelig knoklet for at få allermest ud af mit forløb!

Et fokus i Lauras virksomhed er at flytte fokus fra forbrug til brug, når det kommer til din garderobe.

Indhold er hentet

Godt med deadlines 

Laura har desuden haft stor glæde af sparringen med sin vækstguide Lars Skov Hansen: 

– Han ved ikke ret meget om modebranchen. Men han forstår min virksomhed, og han forstår mig. Han har blandt andet hjulpet mig med at få fulgt op på mine projekter. Det har faktisk netop givet mig en foredragsrække i Jylland. Vi har også talt om mit mindset i forbindelse med det at drive virksomhed. Han har gjort meget ud af at fortælle mig, at jeg gerne må være stolt af mig selv. 

Selvom Lauras virksomhed især har været drevet af en idealistisk mission om bæredygtighed og et oprør imod synet på mode som noget, der hele tiden genererer merforbrug, vil hun også gerne have en virksomhed, der tjener penge.  

– Heldigvis er jeg god til at få nye projekter ud over rampen, og jeg har en ret høj arbejdsmoral. Det kombineret med hjælpen fra Iværksætterdanmark gør heldigvis, at jeg begynder at skulle kæmpe lidt mindre for hvert eneste salg, siger hun og fortsætter: 

– I mit NextStep-forløb fik jeg en del deadlines i forhold til at arbejde på min virksomhed. Det var virkeligt godt for mig. Jeg har overholdt alle deadlines i forhold til at arbejde i min virksomhed, men jeg har virkelig forstået værdien af også at arbejde på min virksomhed.  

Læs mere på www.lauralava.dkÅbner link i ny fane

Indhold er hentet

Laura Terkildsen, 47 år

  • Selvstændig garderobeekspert og stylist  

  • Uddannet designer fra Designskolen Kolding. Har desuden studeret modestudier på kunsthistorie og Etnologi på Københavns Universitet. 

  • Står bag virksomheden Laura Lava. Navnet er inspireret af hendes barndoms (designer-)tegneserieheltinde. Fordi hendes superheltekraft er at finde det rigtige tøj, til de rigtige mennesker – det behøver bare ikke være nyt.  

  • Formålet er at hjælpe kvinder til at bruge det tøj, de allerede har i skabet. Kun 30 procent af tøjet i skabet er noget, vi bruger.   

  • Bor i København med sine tre drenge i alderen 11-17 år